Vil en blogg gi nettsiden bedre søkemotoroptimalisering?

Sist oppdatert 15. januar 2018
Lesetid: 3 minutter

Vil en blogg gi nettsiden bedre søkemotoroptimalisering?

Før man svarer på om en blogg vil gi bedre søkemotoroptimalisering, så er spørsmålet om du trenger en blogg. Her burde svaret vært et rungende JA! Nettsiden din bør absolutt ha en blogg eller nyhetsside, men dette er dessverre et område man ofte nedprioriterer av bedriften fordi man ikke har tid. Ofte også fordi mange mener en blogg er noe ungdommen holder på med.

Vil en blogg gi nettsiden bedre søkemotoroptimalisering?

En blogg har mange fordeler for din nettside, og kan være med på å gi siden din mange nye besøkende og bedre plassering på Google. De aller fleste av våre kunder ønsker å ha mye trafikk på hjemmesiden sin eller i nettbutikken. Men hvordan kan man forvente at besøkende kommer tilbake til siden, dersom den aldri har noe nytt innhold? Ved å oppdatere bloggen så gir du kundene et intensiv til å besøke siden din, ved å fylle på med nytt, spennende og interessant innhold.

Hvorfor?

Det er flere grunner til at man bør ha en blogg, og mange av dem henger sammen med søkemotoroptimalisering. Google har en hemmelig oppskrift på sin algoritme, i tillegg til at de oppdaterer den 500-600 ganger i året. Likevel er det noen av elementene vi kjenner til og kan ta nytte av.

Det vi vet er at Google premierer sider med høy trafikk og mange ”backlinks”. En backlink er en link som kommer fra en annen side, og peker til din nettside. I tillegg vil de gi siden din bedre rangering om du har mange (relevante) sider. Mange sider vil igjen gi deg flere søkeord som kan føre til høyere rangering på Google.

Hvordan?

Dersom du har bestemt deg for å starte en blogg på hjemmesiden din, eller komme igjen med jevnlig oppdatering så vil man jo selvsagt at folks skal finne innleggene dine. En måte man kan gjøre det på er via sosiale media. Legg ut innlegget ditt på Facebook, twitter, google+, LinkedIn, etc profilen, med en forsmak som vil trigge nysgjerrigheten, slik at de klikker seg inn og leser artikkelen. Her snakker vi ikke om såkalt ”klikkbait”, kun en annen vinkling på innlegget ditt. Tenk litt hva du selv ville klikket på for å lese mer.

Dersom du har en nettbutikk kan du skrive om dine nye produkter, andres anmeldelser eller hvordan man kan bruke produktet (ved video eller instruksjoner). Skulle bedriften din bruker Instagram kan du legge ut en liten videosnutt i stories, med sveip opp effekten. Her kan du sende kundene rett til innlegget.

Hva kan jeg skrive om i bloggen?

Etterhvert vil du se at flere vil finne frem til siden din, som kan føre til bedre rangering og mer salg / jobb til din bedrift. Vi håper dette kan være til inspirasjon, og at du har fått noen tips til hva man kan gjøre for å bedre hjemmesiden sin. 

Dersom du ønsker hjelp til å sette opp en blogg i dag, så er vi klare til å hjelpe deg med det.

Les mer rundt dette temaet

Egil Østebøvik

Spesielt interessert i emner som SEO, innhold, design og KI. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene.

På Geekr.no har vi integrert kunstig intelligens for å styrke og berike innholdet vårt, samtidig som vi kontinuerlig jobber for å sikre at denne integrasjonen forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr. Alle artikler på vår nettside blir grundig gjennomgått av minst to ekte og levende personer før publisering.

Verktøyene vi bruker inkluderer ChatGPT, Google Gemini og Scribbr.

Hva er long tail søkeord?

Long tail søkeord er en viktig del av moderne SEO-strategi. Disse spesifikke og ofte lengre søkefrasene kan hjelpe nettsider med å tiltrekke seg målrettet trafikk og oppnå bedre rangeringer i søkemotorer. I denne artikkelen vil vi forklare hva long tail søkeord er,...

Andre leser også

Hva er long tail søkeord?

Hva er long tail søkeord?

Long tail søkeord er en viktig del av moderne SEO-strategi. Disse spesifikke og ofte lengre søkefrasene kan hjelpe nettsider med å tiltrekke seg målrettet trafikk og oppnå bedre rangeringer i søkemotorer. I denne artikkelen vil vi forklare hva long tail søkeord er,...

Hva er Google Consent Mode v2?

Hva er Google Consent Mode v2?

Hva er Google Consent Mode v2? Google Consent Mode v2 er et rammeverk for å integrere samtykkeinnstillinger fra brukere på nettsteder med Googles annonserings- og analyseverktøy. Dette betyr at nettsteder kan vise annonser og samle inn data basert på brukerens...

Hva koster SEO? En gjennomgang

Hva koster SEO? En gjennomgang

Hva SEO koster varierer basert på flere faktorer; Nettsidens størrelse, konkurransen i markedet, og mengden arbeid som kreves. Se overslag her