Viktige endringer i Meta Shops: Fokus på e-handel og KI i annonsering

Meta, selskapet bak Facebook og Instagram, kunngjorde den 27. april 2023 betydelige endringer i deres Shops-tjenester over forskjellige regioner, spesielt i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA). Fra 10. august 2023 vil disse endringene påvirke hvordan bedrifter og forbrukere interagerer med Shops på Facebook og Instagram.

For bedrifter i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Norge, Spania, Sverige, Sveits, Storbritannia og Ukraina, vil Shops og tilknyttede funksjoner fortsette som før inntil videre. Imidlertid vil brukere i Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS), Sveits og Storbritannia oppleve en endret Shops-opplevelse, hvor visse funksjoner ikke lenger vil være synlige eller tilgjengelige.

I andre land i EMEA-regionen vil Shops på Facebook og Instagram, inkludert funksjoner som produkttagging i innlegg, Reels og historier, samt oppretting av tilpassede og lookalike-publikum basert på personer som har besøkt en shop, ikke lenger være tilgjengelige. Dette betyr at brukere i disse landene ikke lenger kan se eller benytte seg av Shops og tilhørende funksjoner.

Det er viktig å merke seg at plasseringen av en shop bestemmes av plasseringen til den tilhørende handelskontoen. For handelskontoer opprettet etter 1. april 2023, bestemmes plasseringen av kontoens skaper, mens for de opprettet før denne datoen, bestemmes plasseringen av tilknyttede eiendeler som en Instagram-profil eller Facebook-side.

Meta har også kunngjort en utvidelse av tilgangen til AI-drevne Shops-annonser for å forbedre kampanjeprestasjoner. I løpet av året vil de introdusere Shops-annonser til tusenvis av nye amerikanske bedrifter, flytte Shops-annonser under deres Advantage-portfolio, og gjøre det lettere for amerikanske bedrifter å opprette en Shop med in-app «check out». Dette er en del av en strategi for å hjelpe bedrifter å drive salg under den nåværende økonomiske nedgangen.

For bedrifter i USA vil fokus være på å hjelpe dem med å legge til «Check out» i deres Shop. Shops som lenker til en nettside vil fortsette å bli støttet til 24. april 2024, for å lette overgangen. I utvalgte markeder der det sees en mulighet for å introdusere «Check out», vil Shops som lenker til en nettside fortsatt bli støttet.

Disse endringene viser Metas tilpasning til en raskt skiftende e-handelslandskap, med et spesielt fokus på å forbedre annonserytelse gjennom AI og automatisering.

 

Hva koster SEO? En gjennomgang

Hva koster SEO? En gjennomgang SEO, eller søkemotoroptimalisering, er en kritisk del av digital markedsføring i dag. Det er et viktig verktøy for å forbedre synligheten og rekkevidden til en nettside i søkemotorenes resultatsider. Men, hva koster egentlig SEO? I denne...

Egil Østebøvik

Spesielt interessert i emner som SEO, innhold og design. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene. Vi har integrert KI for å styrke og berike innholdet. Vi jobber kontinuerlig for å sikre at denne integrasjonen komplementerer og forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr.