Native markedsføring

Sist oppdatert 8. februar 2017
Lesetid: 2 minutter

Native markedsføring.

Markedsføring på nett har økt mer og mer de siste årene, og nå ser vi at native annonser har blitt mer vanlig. Du har kanskje sett dem?

 

Native annonser er artikler (annonser) som ser ut som redaksjonelt innhold. De er ikke skrevet av redaksjonen, men som regel av et reklamebyrå. De er tilpasset for og ”høre hjemme” på en naturlig måte.

Native markedsføring

Tanken bak disse annonsene er at de skal blande seg med innholdet på plattformen. Som du vil se her på et par av våre eksempler så passe annonsen inn på siden og samtidig så ser den ut som om en ”vanlig” artikkel.

Just Female på Elle.no (annonsen er borte, linken fungerer ikke)

The Well på aftenposten.no

Native markedsføring er en ny måte å treffe kundene på, som kan være med å synliggjøre merkevaren din til de riktige kundene. En god native annonse vil være med på å skape en god dialog med kunden din. De gir kunden nyttig informasjon, og er ikke kun laget for å selge produktet.

Som du kan lese i annonsen fra The Well så kommer det frem mye god informasjon, som gjør at du selv kan ta avgjørelsen om du ønsker å booke en spa-dag her. Man får grundig informasjon om hva man kan forvente, iforhold til en halvside annonse med pris og bilde. Den blander seg godt med resten av innholdet, og den kunne like gjerne vært skrevet som en anmeldelse fra avisen.

Native markedsføring er ikke helt det samme som innholdsmarkedsføring. Innholdsmarkedsføring er også en betalt annonse, men det er en type markedsføring man ofte ser hos bloggere eller i magasiner. Her får bloggeren / magasinet betalt for og selv skrive om produktet, og er det som ofte kalles ”betalt innhold”.

Kjært barn har mange navn, og disse nye markedsføringsmåtene er mye av det samme. Det er innhold som skal treffe deg, du skal ikke legge merke til at det er en annonse. Du blir ikke solgt til og annonsene vil i bunn og grunn at du skal sitte igjen med et bedre og mer personlig inntrykk av annonsøren.

Les mer rundt dette temaet

Egil Østebøvik

Spesielt interessert i emner som SEO, innhold, design og KI. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene.

På Geekr.no har vi integrert kunstig intelligens for å styrke og berike innholdet vårt, samtidig som vi kontinuerlig jobber for å sikre at denne integrasjonen forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr. Alle artikler på vår nettside blir grundig gjennomgått av minst to ekte og levende personer før publisering.

Verktøyene vi bruker inkluderer ChatGPT, Google Gemini og Scribbr.

Hva er long tail søkeord?

Long tail søkeord er en viktig del av moderne SEO-strategi. Disse spesifikke og ofte lengre søkefrasene kan hjelpe nettsider med å tiltrekke seg målrettet trafikk og oppnå bedre rangeringer i søkemotorer. I denne artikkelen vil vi forklare hva long tail søkeord er,...

Andre leser også

Hva er long tail søkeord?

Hva er long tail søkeord?

Long tail søkeord er en viktig del av moderne SEO-strategi. Disse spesifikke og ofte lengre søkefrasene kan hjelpe nettsider med å tiltrekke seg målrettet trafikk og oppnå bedre rangeringer i søkemotorer. I denne artikkelen vil vi forklare hva long tail søkeord er,...

Hva er en publiseringsplan for blogg?

Hva er en publiseringsplan for blogg?

En publiseringsplan er et viktig verktøy for å sikre at innhold publiseres regelmessig og strategisk. I denne artikkelen skal vi forklare hva en publiseringsplan er, hvorfor den er viktig, og hvordan du kan lage en effektiv publiseringsstrategi for din virksomhet. Hva...

Hva er KPI (Key Performance Indicators)

Hva er KPI (Key Performance Indicators)

KPI, eller nøkkelindikatorer for ytelse, er essensielle verktøy for bedrifter som ønsker å måle og forbedre sin prestasjon. I denne artikkelen vil vi forklare hva KPI-er er, hvorfor de er viktige, og hvordan de kan brukes effektivt. Hva er KPI? KPI står for Key...

Hva er cookies (informasjonskapsel)

Hva er cookies (informasjonskapsel)

Cookies er en viktig del av det moderne internett, og de spiller en sentral rolle i hvordan nettsider og nettjenester fungerer. I denne artikkelen skal vi forklare hva cookies er, hvorfor de brukes, og hvordan de kan administreres. Hva er cookies? Cookies, eller...