Hvordan markedsføre nettbutikken din?
De siste to årene har antall nettbutikker nærmest eksplodert, det er mye større konkurranse på nett nå enn tidligere. Det er både fysiske butikker som har tatt neste steg og utvidet, men også mange som ser mulighetene til å starte opp nå som flere og flere har endret handlemønsteret sitt.
Men når konkurransen blir så stor kan man ende opp med å tenke; hvordan skal jeg markedsføre nettbutikken?
Her finnes det mange grunnleggende elementer som gjelder både for nettsider og nettbutikker. Disse må man ta med i betraktning når det kommer til søkeoptimalisering. Vi har skrevet flere artikler om dette:
Les: Hva er søkeoptimalisering?
Les: Hvordan få mer trafikk til siden?
Grunnleggende informasjon
Det man ofte ikke tenker på er at en produktside til nettbutikken er også en «side» på nettsiden, og indekseres av Google. Så her er det viktig at man gir så mye god og relevant informasjon man kan til kunden. Tittelen på produktet bør være beskrivende (og avhengig av hva du selger, kan du ta med størrelsen / mengden) og gjerne ta med merket på produktet.
Deretter bør du skrive en unik og utfyllende beskrivelse av produktet. Ofte legger man ved beskrivelsen som kommer med produktet fra produsenten, men dersom flere gjør dette så blir ikke din beskrivelse unik lengre. Da finnes det duplisert innhold på din side, og det er ikke Google særlig glad i.
Tenk gjennom hvilke spørsmål kunden kan ha om produktet, og besvar disse. Dersom du selger klær, oppgi referansestørrelse på mål (modellen er xx cm, benlengde er xx cm), og dersom du selger mat kan du oppgi næringsdeklarasjonen.
Produktbilder er også selvsagt veldig viktig. Kan du legge ved video av produktet ditt, eller en «hvordan bruker produktet video»? Vi kan også anbefale bilder fra ulike vinkler, det er alltid en sikker vinner.
Husk også at bildene dine bør ha ALT tekst, noe vi legger til for våre kunder når vi legger inn produkter.
Ekte anmeldelser
Får du gode tilbakemeldinger på produktene dine? Ikke vær redd for å legge dem til på nettsiden. Du kan også linke direkte fra sider som Google Reviews eller Trustpilot. Dersom du ønsker å be om tilbakemeldinger fra kunden for å bruke på nettsiden, spør også om du kan bruke fullt navn, for å skape større troverdighet.
Lastetid
Man legger ofte mye tid og penger i en bra nettbutikk, men tenker at hosting kan være det samme. Vi ser at våre kunder som investerer i en god hostingløsning som er kjapp og gjerne Premium WordPress Hosting nyter godt av dette. Kunder liker ikke å vente på at siden laster. Vår anbefaling er å optimaliser bildene dine for rask lastetid og invester ekstra penger i god og rask hosting. Det forventer kundene dine.
Les: Vi tilbyr Managed WordPress hosting
Vi håper du fikk noen tips til hvordan du kan markedsføre nettbutikken din, og dersom du ønsker hjelp til artikkelskriving eller Google annonsering så håper jeg vi hører fra deg!
Ønsker du ett tilbud på nettbutikk?
Vi kan stort sett levere det meste du ønsker. Vi gleder oss til å høre hvilke prosjekt nettopp du har planlagt.
Les mer rundt dette temaet
Hva er KPI (Key Performance Indicators)
KPI, eller nøkkelindikatorer for ytelse, er essensielle verktøy for bedrifter som ønsker å måle og forbedre sin prestasjon. I denne artikkelen vil...
Hva er cookies (informasjonskapsel)
Cookies er en viktig del av det moderne internett, og de spiller en sentral rolle i hvordan nettsider og nettjenester fungerer. I denne artikkelen...
Hva er Google Consent Mode v2?
Hva er Google Consent Mode v2? Google Consent Mode v2 er et rammeverk for å integrere samtykkeinnstillinger fra brukere på nettsteder med Googles...
Spesielt interessert i emner som SEO, innhold, design og KI. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene.
På Geekr.no har vi integrert kunstig intelligens for å styrke og berike innholdet vårt, samtidig som vi kontinuerlig jobber for å sikre at denne integrasjonen forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr. Alle artikler på vår nettside blir grundig gjennomgått av minst to ekte og levende personer før publisering.
Verktøyene vi bruker inkluderer ChatGPT, Google Gemini og Scribbr.