Hva er søkeoptimalisering?
Søkeoptimalisering, også kjent som SEO – Search engine optimization, er prosessen med å forbedre og optimalisere kvaliteten og kvantiteten til en nettsides trafikk fra søkemotorer.
Søkeoptimalisering er ingen enkel jobb, og vi jobber hard for våre kunder slik at de skal oppnå best mulige resultater for sin nettside. Her finnes ikke én løsning og vei til målet, da søkeoptimalisering består av mange ulike prosesser og områder.
For å gi nettsiden en best mulig start, har vi her listet opp noen områder man må ta hensyn til og jobbe med. Dersom du har satt bort jobben vil mye av dette gjøres av den som utvikler siden, men en del tips gjelder også for eksisterende nettsider.
Her kan du lese: Ofte stilte spørsmål om SEO
Her kan du lese: Den ultimate guiden til On-Page SEO.
Her kan du lese: Søkeordanalyse: En nødvendighet for effektiv SEO
Her er vår hovedside om SEO: Optimaliser nettsiden din for suksess på nett med vår SEO-tjeneste
Titler
Sørg for at hver side har en tittel som er forklarende og sier noe om hva siden inneholder. Du kan og bør bruke flere underoverskrifter i løpet av siden, og teksten, men kun 1 hovedoverskrift. Overskriftene kan deles inn i «heading 1», «heading 2» som du kjenner igjen fra bl.a. Word.
Her må man også passe på at hver side har en helt unik tittel, som vil hjelpe Google med å se forskjell på sidene dine.
Fokusord og metatekst
Vi legger til rette for at hver side har både fokusord (eller frase) og metatekst. Her hjelper du Google med å se hva innholdet på siden vil være, og du kan fortelle søkeren om hva de kan forvente å lese om på denne siden. Merk Google ikke alltid velger å bruke metabeskrivelsen du har lagt til siden.
Legg til unik bekrivelse for hver side, bruk fokusordet til siden, og hold beskrivelsen kort.
Unikt og relevant innhold
Uten tvil så er den beste måte å promotere din egen nettside på, ved å levere unikt og relevant innhold. Besøkende på siden vil bruke lengre tid når innholdet de leser er fengende, og da er det også større sjanse for at de ønsker å dele siden med andre.
Brukerens leseropplevelse er viktig, så husk å tenk på hvordan innholdet blir presentert til leseren. Bruk avsnitt, punktlister og bilder for å dele opp teksten, slik at den blir mer lettleselig.
Man skal selvsagt skrive innhold for de som leser det, og ikke for søkemotorer. Det vil si at du ikke trenger å legge til unødvendige fokusord som ikke er relevant, men sørg for at innholdet reflekterer både tittel og fokusordet som du har valgt.
Man kan også ta i bruk Google Search Console for å se hvilke søkeord på Google som gir treff og klikk inn på siden din.
Les vår artikkel om Google Search Console her.
Lastetid
Vi gjør vårt ytterste for at siden din skal ha en god lastetid, bl.a. med å optimalisere bilder, utnytte mulighetene på siden, og jobbe smart med funksjoner.
Men husk at valg av hosting og server spiller den største rollen her. For mange vil ikke millisekund spile en stor rolle, men ved å velge en Managed Hosting som jobber spesielt med WordPress nettsider vil du ha et fortrinn.
Google Analytics
Sammen med Google min bedrift så er Google analytics og Search Console verktøy som kan være med på å hjelpe rangeringen din og søkeoptimalisering av nettsiden din.
I tillegg vil du få masse informasjon i Google analytics om besøkende på nettsiden din. Hvor kommer de fra, hvor lenge er de på nettsiden, hvordan besøker de siden?
Vi kan også legge inn egendefinerte mål på Google Analytics hvor vi bl.a. kan måle nettsalg og se hvor henvendelser kommer fra (organisk søk, Google Ads, Facebook ect).
Google min bedrift
Hjelp Google å finn så mye informasjon som mulig om bedriften din. Ved å registrere deg på Google Min bedrift kan du legge til bilder, informasjon om tjenester du leverer, som kan hjelpe deg å bli mer søkbar. Du kan også legge til åpningstider og kontaktinformasjon. Her kan også kunder legge til en anmeldelse av din bedrift, hvor du selvsagt kan svare.
Intern- og eksternlenking
Det er lurt å legge til både interne og ekstern lenker på nettsiden din. Dersom du skriver en artikkel og henviser til forskning eller andre artikler, lenke gjerne hit. Og det samme gjelder for din egen side, lenke til produkter, artikler eller andre sider som kan være nyttige for leseren din.
Merk at man ikke skal overdrive linking, og heller ikke prøve å skjule den for leseren. Marker lenken med en annen farge og understrek slik at du gjøre det tydelig for leseren at de blir tatt med til en ny side. Lag også linken som «åpne i ny fane» sånn at leserne dine ikke går bort fra din side.
Bilder
Det er viktig å optimalisere bildene dine på forskjellige måter. Det ene går på å gi bildene relevante navn, ikke kun «img142.jpg» eller «bilde3.png». Lagre bildet med hva eller hvem som er på bildet (produktnavn, ansatt eller tjeneste). Husk også å legge til alt-tekst på bildet, slik at maskiner og søkemotorer som Google vet hva bildet består av.
Det andre man må tenke på er at størrelsen på bildet er riktig, ikke for små eller for store. Det er ingen grunn til at du trenger å laste opp bilder som er 1 MB til siden din, det tar bare lengre tid å laste. Etter at bilde er redigert i riktig størrelse kan man forsøke å optimalisere bildet ved å bruke en gratistjeneste som TinyPNG.
Her kan du lese: Viktigheten av korrekt bildebruk på en nettside
Vi håper dette hjelper gav deg noen svar på spørsmålet hva er søkeoptimalisering. Det finnes selvsagt flere området og parameter man kan ta med i en slik liste, men vi har forsøkt å gi deg litt informasjon om de viktigste områdene her.
Dersom du ønsker at vi går gjennom din side og sjekker dens søkeoptimalisering, så kan du ta kontakt med Vibeke på e-post: vibeke@geekr.no eller ringe oss.
Les mer rundt dette temaet
Har Google lurt oss?
Er Google ærlige om sine algoritmer? Ny lekkasje av interne dokumenter avslører hvordan Google rangerer. Hva betyr det for din nettside?
Hva er long tail søkeord?
Hva er Google Consent Mode v2?
Hva er Google Consent Mode v2? Google Consent Mode v2 er et rammeverk for å integrere samtykkeinnstillinger fra brukere på nettsteder med Googles...
Spesielt interessert i emner som SEO, innhold, design og KI. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene.
På Geekr.no har vi integrert kunstig intelligens for å styrke og berike innholdet vårt, samtidig som vi kontinuerlig jobber for å sikre at denne integrasjonen forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr. Alle artikler på vår nettside blir grundig gjennomgått av minst to ekte og levende personer før publisering.
Verktøyene vi bruker inkluderer ChatGPT, Google Gemini og Scribbr.