Hjemmesiden er lansert, hva nå?
Etter at du har optimalisert innholdet og designet på den nye hjemmesiden din så kan man fort tenke at hjemmesiden er lansert, hva nå? Nå fortjener du en pause fra hjemmesiden, innholdet og trenger ikke legge noe mer i den på en god stund, eller hva?

Dette er nok tankegangen til mange små bedrifter. Man har brukt litt tid nå på både innhold og tilbakemeldinger og vil nå lansere siden og være ferdig med den. Vi sier ikke at du trenger å gjøre drastisk endringer på siden, men vi anbefaler alle å sørge for at hjemmesiden holder seg oppdatert.
1. Innhold
Dersom du har en blogg, så må du passe på å oppdatere denne med relevant informasjon og innhold. Gi en grunn til at kundene dine kommer tilbake til hjemmesiden din og vil lese det du publiserer. Pass også på at innholdet på siden din er oppdatert. Har du fått nye kollegaer eller tilbyr dere nye tjenester så få dette frem på hjemmesiden.
2. SEO
Søkeoptimalisering er levende, og det kan være lurt å følge med i tiden etter lansering og se hvorfor kundene kommer inn på siden din, og dersom du har mange visninger i søkeresultatet men ikke tiltrekker deg trafikk så kan det hende at du må endre litt på metabeskrivelsen din. Av og til så hender det at Google ikke bruker metabeskrivelsen men heller tar den første delen av teksten. Sørg for at denne er god, legg gjerne inn linker (både interne og eksterne) på siden din og i innleggene dine. Og i tillegg så vil Google se på siden din som relevant ved at det legges ut nytt innhold, og dersom andre sider linker tilbake dine innlegg er dette gull!
3. Promoter siden din
Sørg for at kundene dine vet at du har fått ny side, og at dine potensielle kunder finner deg. Publiser den på Facebook, Twitter og LinkedIn. Følg med på Google Analytics om hvor kundene dine kommer fra, hvor lenge de blir på siden din og hvilke sider de forlater fra. Dette kan hjelpe deg til å optimalisere siden og oppnå målene du ønsker.
4. Vedlikehold
Hos oss gir vi kundene valget om å stå for vedlikeholdet selv eller la oss gjøre jobben for deg. Det viktigste er at siden din er trygg og oppdatert, og at du har en backup liggende dersom du skulle være uheldig og siden din blir hacket eller lignende. Som med mye annet så kan også her vedlikehold være en billigere løsning i det lange løp. Hva legger vi i vedlikehold?
- Sørg for at du har en relativt ny backup av siden din
- Sørg for at plugins er oppdatert, slik at du unngår sikkerhetshull eller at siden din krasjer
- Sørg for at WordPress er oppdatert
- Bytt passord regelmessig, og sørg for at det er vilkårlig og har små og store bokstaver, tegn og tall i seg.
Selv om hjemmesiden er lansert er det ingen grunn til at du bør slutte å jobbe med den. For å få mest mulig ut av siden så må du sørge for at den er relevant og oppdatert. Dersom du ønsker at vi skal ta oss av hjemmesiden din er vi klar for en prat når som helst. Du kontakte oss på tlf: 38 62 00 22 eller gå til kontaktsiden vår: kontakt oss
Les mer rundt dette temaet
Trenger du en innholdsprodusent?
Har du noen gang sittet og stirret på skjermen, usikker på hva du skal skrive om, eller hvordan du skal få teksten til å treffe målgruppen din? Du...
Hva er VTR (View-Through Rate)
VTR, eller View-Through Rate, er en viktig metrikk i digital annonsering som hjelper deg å måle hvor effektivt dine annonser vises for målgruppen. I...
Hva er long tail søkeord?
Spesielt interessert i emner som SEO, innhold, design og KI. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene.
På Geekr.no har vi integrert kunstig intelligens for å styrke og berike innholdet vårt, samtidig som vi kontinuerlig jobber for å sikre at denne integrasjonen forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr. Alle artikler på vår nettside blir grundig gjennomgått av ekte og levende personer før publisering.
Verktøyene vi bruker inkluderer ChatGPT, Google Gemini og Scribbr.