Google Chrome tester nye funksjoner for å begrense tredjeparts cookies

Google Chrome har begynt å teste endringer i hvordan selskaper kan spore brukere online. En ny funksjon i Chrome-nettleseren deaktiverer tredjeparts cookies, små filer som samler analytiske data, personaliserer online annonser og overvåker nettlesing. Dette vil først være tilgjengelig for 1% av globale brukere, omtrent 30 millioner mennesker.

Google beskriver endringene som en test, med planer om en full utrulling for å eliminere cookies senere i år. Annonserere uttrykker bekymring for effekten dette vil ha. Google Chrome er verdens mest populære nettleser. Konkurrenter som Safari og Firefox allerede blokkerer tredjeparts cookies.

Google sier tilfeldig valgte brukere vil bli spurt om de ønsker å «surfe med mer personvern». Anthony Chavez, Google visepresident, uttaler at de tar en ansvarlig tilnærming til utfasing av tredjeparts cookies i Chrome. «Hvis et nettsted ikke fungerer uten tredjeparts cookies og Chrome merker at du har problemer… vil vi gi deg et alternativ for å midlertidig gjenaktivere tredjeparts cookies for det nettstedet.»

Google jobber for å gjøre internett mer privat, men fra mange nettsteder sitt synspunkt er cookies en viktig del av salget av annonser de er avhengige av. For noen kan denne reklamen føles påtrengende.

Mange vil ha opplevd å besøke et nettsted eller gjøre et kjøp og deretter ha relaterte annonser dukke opp på alle nettsteder de besøker. Cookies kan brukes til å registrere ulike typer data om brukere, inkludert hva du gjør på nettstedet, hvor i verden du er, hvilken enhet du bruker, og hvor du går online etterpå.

«Googles løsning, Chrome Privacy Sandbox, som bare fungerer i en Chrome-nettleser, gagner sannsynligvis ingen andre enn Google,» sier Phil Duffield, UK visepresident i The Trade Desk, som driver en plattform for selskaper å kjøpe annonser online. «Å beskytte forbrukernes personvern online, trenger ikke å bety å gjøre det vanskeligere for utgivere å tjene inntekter». Han la til «annonsebransjen er på en kollektiv oppgave for å bygge noe bedre».

Storbritannias konkurransevakt, Competition and Markets Authority, kan blokkere planene hvis de konkluderer med at de vil skade andre virksomheter.

 

Egil Østebøvik

Spesielt interessert i emner som SEO, innhold og design. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene. Vi har integrert KI for å styrke og berike innholdet. Vi jobber kontinuerlig for å sikre at denne integrasjonen komplementerer og forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr.