Google annonsering (Google ads)

Sist oppdatert 8. februar 2023
Lesetid: 4 minutter

Google annonsering og hvordan det kan hjelpe din bedrift

Google annonsering, også kjent som Google Ads, er en av mange former for digital markedsføring der bedrifter kan annonsere sine produkter og tjenester på Googles søkeresultatsider, YouTube og andre nettsteder eid av Google. Ved å lage en annonsekampanje på Google kan bedrifter nå ut til en stor og relevant målgruppe, øke salg og skape bevissthet rundt sin merkevare.

Bruk bilder på din nettside korrekt

Google annonsering kort forklart

Google annonsering fungerer ved at bedrifter velger nøkkelord eller fraser som er relevante for produktene eller tjenestene som skal selges. Når en person søker på disse nøkkelordene vises bedriftens annonse på søkeresultatsiden.

Bedrifter betaler bare når en person klikker på annonsen, dette kalles for «betalt per klikk» (PPC). Dette gir bedrifter muligheten til å målrette annonsene sine til en bestemt målgruppe og sørge for at annonsene når ut til de som mest sannsynlig er interessert i akkurat de produktene eller tjenestene. 

Google annonsering har mange fordeler for bedrifter og vil for mange være en uunværlig del av markedsføringsstrategien. For det første gir det en målrettet og kostnadseffektiv form for markedsføring. Bedrifter kan nå ut til en stor og relevant målgruppe, og betaler kun når annonsen faktisk blir klikket på. Dette gjør at bedrifter kan få en god avkastning på investeringen sin i annonseringen (ROI).

For det andre gir Google annonsering en høy synlighet og økt merkevarebevissthet. Annonsene vises øverst på søkeresultatsiden, noe som gjør at de er svært synlige for søkerne. Bedrifter kan også velge å vise annonsene sine på andre nettsteder eid av Google, slik som YouTube, noe som gir enda større synlighet.

Google annonsering gir også bedrifter muligheten til å måle resultatene av annonsekampanjen deres. Ved hjelp av Google Ads-kontoen kan bedrifter se hvor mange ganger annonsen deres ble vist, hvor mange klikk den fikk, og hva som skjedde etter at en person klikket på annonsen (for eksempel om de kjøpte et produkt eller fylte ut et kontaktskjema). Dette lar bedrifter justere annonsekampanjen sin for å få best mulige resultater.

Google annonsering kan være svært viktig for en bedrift, spesielt for små og mellomstore bedrifter som konkurrerer med større bedrifter.

Vi kan hjelpe

Som et fullservice byrå tilbyr vi hjelp til oppsett og drift av dine google annonser. Dette er en kostnadseffektiv og enkel løsning for bedrifte. Vi har sertifiserte ansatte som er eksperter på hvordan akkurat dine annonser skal fungere best til best pris. Du ender som regel opp med å betale mindre for mer enn om du gjør det selv.

Gjør det selv

Vil du derimot gå til skritte og sette opp kampanjene dine selv har vi laget en liten «todo» liste til deg under. Det finnes mye god informasjon om hvordan du selv kan optimalisere annonsene dine på googles egne nettsider og bra videoer på Youtube. Vi anbefaler på det sterkeste at du setter deg inn i temaet før du trykker «kjør» på annonsene dine.

For å starte med Google Ads, følg disse trinnene:

1. Opprett en Google Ads-konto: Gå til Google Ads-nettstedet og opprett en konto ved å følge instruksjonene. Du vil trenge en Google-konto for å gjøre dette.

2. Sett opp annonsekampanjen din: Velg hvilke type annonser du vil kjøre (søkeannonser, displayannonser, videoannonser, etc.), angi budsjettet ditt og bestem målgruppen for annonsene dine.

3. Velg nøkkelord: Velg nøkkelord eller fraser som er relevante for produktene eller tjenestene dine. Dette er det som vil utløse annonsene dine når noen søker på dem.

4. Lag annonsene dine: Lag tekstannonser, bildeannonser eller videoannonser som beskriver produktene eller tjenestene dine og oppfordrer søkerne til å klikke på annonsen.

5. Velg nettsteder hvor du vil vise annonsene dine: Du kan velge å vise annonsene dine på Google søkeresultatsider, YouTube og flere andre nettsteder eid av Google.

6. Start annonsekampanjen: Når du er fornøyd med annonsene dine, kan du starte annonsekampanjen ved å trykke på «Start annonsering»-knappen i Google Ads-kontoen din.

Det er viktig å vurdere budsjettet ditt nøye. Teste ulike annonseinnstillinger for å sørge for at du får best mulig resultater fra annonsekampanjen din. Google har omfattende hjelp tilgjengelig for å hjelpe deg med å optimalisere annonseringen din.

Les mer rundt dette temaet

Egil Østebøvik

Spesielt interessert i emner som SEO, innhold, design og KI. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene.

På Geekr.no har vi integrert kunstig intelligens for å styrke og berike innholdet vårt, samtidig som vi kontinuerlig jobber for å sikre at denne integrasjonen forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr. Alle artikler på vår nettside blir grundig gjennomgått av minst to ekte og levende personer før publisering.

Verktøyene vi bruker inkluderer ChatGPT, Google Gemini og Scribbr.

Hva er Google Consent Mode v2?

Hva er Google Consent Mode v2? Google Consent Mode v2 er et rammeverk for å integrere samtykkeinnstillinger fra brukere på nettsteder med Googles annonserings- og analyseverktøy. Dette betyr at nettsteder kan vise annonser og samle inn data basert på brukerens...

Andre leser også

Hva er cookies (informasjonskapsel)

Hva er cookies (informasjonskapsel)

Cookies er en viktig del av det moderne internett, og de spiller en sentral rolle i hvordan nettsider og nettjenester fungerer. I denne artikkelen skal vi forklare hva cookies er, hvorfor de brukes, og hvordan de kan administreres. Hva er cookies? Cookies, eller...

Hva er cookies (informasjonskapsel)

Hva er Google Consent Mode v2?

Hva er Google Consent Mode v2? Google Consent Mode v2 er et rammeverk for å integrere samtykkeinnstillinger fra brukere på nettsteder med Googles annonserings- og analyseverktøy. Dette betyr at nettsteder kan vise annonser og samle inn data basert på brukerens...

Hva koster SEO? En gjennomgang

Hva koster SEO? En gjennomgang

Hva SEO koster varierer basert på flere faktorer; Nettsidens størrelse, konkurransen i markedet, og mengden arbeid som kreves. Se overslag her