Google Ads – annonsering på Google

Konkurransen på nettet blir stadig tøffere, og vi vet at mange lurer på om google annonsering kan være noe for deres bedrift. Vi mener at det vil hjelpe deg med å utvide din bedrifts rekkevidde og gir deg en mulighet til å nå ut til nye kunder.

Google ads searching - annonsering på Google

Kunder Google før de handler

Et mønster som har endret seg drastisk det siste tiåret er kundenes handlingsmønster. Tall fra 2019 (før pandemien, som igjen har endret vårt mønster og våre vaner) viser at 81% av kundene søker etter informasjon om produktet på internett før de utfører kjøpet. (REF: GE Shopper Research Study)

 

Synlig på Google

Med dette i tankene er det viktig å være synlig på Google, for at nye kunder skal finne deg. Og det er to måter man kan bli synlig på Google. Det ene er med Google annonser og det andre er via organiske søk. Organisk søk betyr rett og slett at man blir rangert høyt oppe blant søkeresultatene – uten å ha betalt for det.

LES: Hvordan komme øverst på Google.

 

Hvordan fungerer Google annonsering

Google Ads (Google annonser) er en tjeneste du betaler for, hvor du selv velger hvilke søkeord / søkefraser du ønsker å betale for. Så lager man en annonse som treffer kunden, slik at de klikker på din annonse og kommer til din nettside. Dette gir deg en mulighet til å konkurrere mot de større konkurrentene dine, som «alltid» lander høyt på Google treff.

Hvordan det rent praktisk fungerer er gjennom en lynrask auksjon, mot de andre bedriftene som også har betalt for det spesifikke søkeordet. Og da er det flere faktorer som spiller inn:

  • Hvilke søkeord og fokusord har du i annonsen din
  • Hvor mange har betalt for dette søkeordet
  • Hva er budsjettet ditt
  • Hvilken kvalitet har landingssiden din (den siden kunden lander på når de klikker på annonsen)

Dette vil vi selvsagt hjelpe deg med, vi lager alle annonsene for våre kunder etter at vi har gjort en søkeordsanalyse. Det beste er selvsagt også om vi kan sette opp en landingsside, slik at vi guider kundene til å utføre den ønskede handlingen (ringe deg, fyll inn kontaktskjema, laste ned skjema, kjøpe produkt).

 

Hva koster Google annonsering?

Dette er et spørsmål vi alltid får fra våre kunder, her finnes ingen fasit. Det er fordi forskjellige søkeord har ulik pris, og så må du se på ditt markedsføringsbudsjett. Hvor mye er en kunde verd for deg.

Kunnskap om hvor mye en gjennomsnittlig kunde er verd, og hva du er villig til å betale for å få den er viktig her. Om en kunde vil gi deg 5000 kr i inntekt kan du lett forsvare å bruke mer penger på å få inn denne kunden, enn om den gir deg en inntekt på 50 kr. Og dersom du er ny i gamet så vil du kunne oppnå denne innsikten ved annonsering.

Vi setter opp et budsjett som passer dere, og hver gang noen klikker på din annonse blir du belastet. Og Google vil tilpasse det slik at budsjettet ditt blir jevnt fordelt utover måneden, slik at du ikke har brukt opp hele budsjettet ditt halvveis ut i måneden.

 

Riktig søkeord

For å tiltrekke seg de riktige kundene så gjelder det også å avgrense hva som er relevant for deg. Bør du ha veldig spesifikke søkeord, eller ønsker du kun å motta henvendelser fra lokale kunder? Da kan vi avgrense geografisk hvor annonsene skal vises.

 

Eks: Si at du selger Hoka løpesko til damer. Dersom du har valgt å kjøpe søkeordet sko, kan du ende opp med å betale for kunder som er på jakt etter sandaler, pumps, vernesko, barnesko ect. Det er ikke ønskelig, så da bør du legge inn det spesifikke søkeordet «Hoka løpesko» eller enda mer spesifikt «hoka løpesko damer». Da har du spesifisert hva du selger, og du sender kunden til en nettside hvor deres forventninger blir oppfylt, da de ser ulike Hoka løpesko.

 

Vi vil hjelpe deg med å lykkes på nett, ta kontakt med oss i dag på e-post: hei@geekr.no eller ring oss på 38 62 00 22 for mer informasjon og pristilbud på annonsering!

Les mer rundt dette temaet

Egil Østebøvik

Spesielt interessert i emner som SEO, innhold og design. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene. Vi har integrert KI for å styrke og berike innholdet. Vi jobber kontinuerlig for å sikre at denne integrasjonen komplementerer og forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr.