Google Search Console

Sist oppdatert 25. august 2021
Lesetid: 7 minutter

Google Search Console: Verktøyet du ikke kan ignorere for å oppnå suksess på nettet

Publisert: 25.08.2021 – Sist oppdatert: 24.04.2023

Google Search Console er et kraftig verktøy som hjelper nettstedseiere å overvåke og forbedre ytelsen til nettstedet sitt i Google-søk. I denne artikkelen vil du lære hvordan du enkelt kan sette opp Google Search Console for ditt nettsted og bekrefte eierskapet ditt ved hjelp av ulike metoder som meta-tag, DNS-post og Google Tag Manager.

google search console

Når vi ferdigstiller en nettside så sender vi inn et nettstedskart til Google, via Google Search Console. Da gir vi beskjed til Google om at her er det en (ny) nettside de må finne (crawle) og gå gjennom.

Dette er et av mange steg på veien til å bli mer synlige, men det gir oss også mye informasjon om det skulle være problemer på nettsiden, hvilke søkeord som brukes (på google) for at siden din skal komme opp, hvilken gjennomsnittlig plassering man har og hvilke sider som blir besøkt.

Man får også informasjon om hvor mange klikk man har, hvilke sider som er populære, og rett og slett hvordan siden din «trender» hos Google.

Et godt verktøy

Google Search Console er et verktøy vi tar i bruk når vi skriver artikler for kundene våre, da vi kan se hvilke sider og søkeord man rangerer bra på og hvor det er forbedringspotensial. Det gir også mulighet til å nå bredere ut til sine kunder, komme høyere på Google søk innenfor flere områder (tjenester, produkter ect) og sammenligne seg med tidligere perioder.

Vi henter ut månedlige rapporter fra Google Search Console om våre kunder, og her kan du se hvor mange Google klikk man har hatt, visninger av sider, hvilke topp 3 sider som vokser fortest, sider med best resultat, topp 3 søkeord og ikke minst hvilke enheter folk bruker for å se informasjonen din. Er dine kunder mest inne på siden din via mobil, PC eller nettbrett, og ikke minst hvor kommer de fra?

Dette er veldig nyttig informasjon, og kan hjelpe deg til å få enda flere klikk inn på hjemmesiden og potensielt nye og gode kunder.

Ønsker du å vite mer, kan du kontakt oss så tar vi en prat. Husk at vi også tilbyr både Google Ads og artikkelskriving.

Her er en enkel og stegvis forklaring på hvordan du setter opp Google Search Console:

Å opprette en Google Search Console-side er en enkel prosess som følger disse trinnene. Vi har forklart trinn for trinn nedefor om noe skulle være usikkert. 

1. Gå til Google Search Console.

2. Logg på med en Google-konto eller opprett en ny konto hvis du ikke allerede har en.

3. Velg «Domene» eller «Nettadresseprefix». Er du usikker på hvordan du verifiserer med DNS så velger du «Nettadresseprefix». Da får du opp flere valg for verifisering.

4. Skriv inn nettadressen til nettstedet ditt i feltet og klikk deretter på «Fortsett».

5. Bekreft eierskapet til nettstedet ved å følge en av de tilgjengelige alternativene. Du kan for eksempel legge til en meta tag i nettsidens kode eller laste opp en HTML-fil til nettstedet ditt. Velger du «Domene»

6. Etter å ha bekreftet eierskapet vil nettstedet ditt bli lagt til i Google Search Console.

Det kan ta litt tid før data begynner å vises i Search Console, men når det skjer, vil du ha tilgang til en rekke nyttige funksjoner og verktøy for å analysere ytelsen til nettstedet ditt i Google-søk.

Trinn 2 forklart: Logg på med en Google-konto

Hvis du allerede har en Google-konto, kan du logge på ved å klikke på «Logg på» -knappen og skrive inn e-postadressen og passordet ditt.

Hvis du ikke har en Google-konto, kan du opprette en gratis ved å klikke på «Opprett konto» -knappen. Deretter blir du bedt om å fylle ut en registreringsformular med personlig informasjon, inkludert navn, fødselsdato, kjønn og telefonnummer. Du må også velge en e-postadresse og et passord for kontoen din.

Når du har logget på eller opprettet en konto, vil du bli tatt til Google Search Console-dashbordet, hvor du kan begynne å legge til nettstedene dine og analysere ytelsen deres i Google-søk.

Trinn 3 forklart: Velg bekreftelselmetode

Google har nylig lagt til et nytt alternativ for å legge til nettstedet ditt i Google Search Console, kalt «Domene».

Hvis du velger «Domene», må du registrere domenet ditt med DNS for å bekrefte eierskapet.

Om du velger «Nettadresseprefix», kan du verifisere domenet på den gamle måten ved å legge til en meta-tag i nettsidens kode eller laste opp en HTML-fil til nettstedet ditt. Husk: Skriv inn hele nettadressen din «https://dittdomene.no»

Trinn 5 forklart: Bekreft eierskap. De 3 enkleste løsningene

Bekreft ved help av DNS:

1. Velg alternativet «Bekreft med en DNS-post» som verifiseringsmetode og kopier DNS-posten som vises på skjermen.

2. Logg på webhotell eller DNS-leverandøren din sitt kontrollpanel og legg til DNS-posten som en TXT-post i domenenavnsystemet (DNS) for nettstedet ditt. Hvis du ikke er kjent med hvordan du gjør dette, kan du kontakte DNS-leverandøren din eller webutvikleren din for hjelp.

3. Vent noen minutter (eller timer) til DNS-posten er oppdatert.

4. Gå tilbake til Google Search Console og klikk på «Verifiser». Google vil da sjekke om DNS-posten er lagt til og bekrefte at du er eieren av nettstedet.

Bekreft ved hjelp av HTML tag (Ofte enklest)

1. Velg alternativet «Bekreft med HTML-tag» som verifiseringsmetode.

2. Kopier meta-taggen som vises på skjermen.

3. Åpne nettstedets HTML-kildekode og legg til meta-tag-koden i -delen av hjemmesiden din. Bruker du WordPress eller et annet CMS som er brukervennlig vil det enkelt være mulig å legge til denne taggen i header. Om du går til temaalternativer vil ofte «legg til kode i <head> » stå enkelt tigjengelig. Her bare kopierer du inn den lille koden du fikk av google search console og så lagrer du.

4. Gå tilbake til Google Search Console og klikk på «Bekreft». Google vil da sjekke om meta-tag-koden er lagt til og bekrefte at du er eieren av nettstedet.

Bekreft ved hjelp av HTML-fil

1. Velg alternativet «Bekreft med HTML-fil» som verifiseringsmetode og klikk på «Last ned HTML» for å laste ned filen.

2. Last opp HTML-filen til rotmappen på nettstedets server. Dette kan gjøres på flere måter, avhengig av serveren din og programvaren du bruker. En vanlig metode er å laste opp filen ved hjelp av FTP (File Transfer Protocol). Du kan kontakte webhotell-leverandøren din eller nettutvikleren din for å hjelpe deg med å utføre dette trinnet.

3. Gå tilbake til Google Search Console og klikk på «Verifiser». Google vil da sjekke om HTML-filen er lastet opp og bekrefte at du er eieren av nettstedet.

Når et av punkene over er gjennomført og hvis alt er gjort riktig, vil du se en bekreftelsesmelding i Google Search Console. Du vil nå ha tilgang til verktøyene og funksjonene for nettstedet ditt i konsollen.

Vi gjentar igjen at det kan ta litt tid før data begynner å vises i Search Console, men når det skjer, vil du ha tilgang til en rekke nyttige funksjoner og verktøy for å analysere ytelsen til nettstedet ditt i Google-søk.

 

Her er en video fra Google som forklarer hvordan du kan få bekreftet eierskap til domenet ditt i Google Search Console ved hjelp å laste opp en HTML-fil. 

 

Les mer rundt dette temaet

Egil Østebøvik

Spesielt interessert i emner som SEO, innhold, design og KI. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene.

På Geekr.no har vi integrert kunstig intelligens for å styrke og berike innholdet vårt, samtidig som vi kontinuerlig jobber for å sikre at denne integrasjonen forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr. Alle artikler på vår nettside blir grundig gjennomgått av minst to ekte og levende personer før publisering.

Verktøyene vi bruker inkluderer ChatGPT, Google Gemini og Scribbr.

Hva er long tail søkeord?

Long tail søkeord er en viktig del av moderne SEO-strategi. Disse spesifikke og ofte lengre søkefrasene kan hjelpe nettsider med å tiltrekke seg målrettet trafikk og oppnå bedre rangeringer i søkemotorer. I denne artikkelen vil vi forklare hva long tail søkeord er,...

Andre leser også

Hva er Google Consent Mode v2?

Hva er Google Consent Mode v2?

Hva er Google Consent Mode v2? Google Consent Mode v2 er et rammeverk for å integrere samtykkeinnstillinger fra brukere på nettsteder med Googles annonserings- og analyseverktøy. Dette betyr at nettsteder kan vise annonser og samle inn data basert på brukerens...

Google Min bedrift

Google Min bedrift

Google Min Bedrift: En guide for å utvide din digitale synlighetI dagens digitale verden er det avgjørende for bedrifter å maksimere sin synlighet på nettet. En kraftig plattform som kan hjelpe deg med akkurat det, er "Google Min Bedrift". I denne omfattende guiden...

Google annonsering (Google ads)

Google annonsering (Google ads)

Google annonsering og hvordan det kan hjelpe din bedriftGoogle annonsering, også kjent som Google Ads, er en av mange former for digital markedsføring der bedrifter kan annonsere sine produkter og tjenester på Googles søkeresultatsider, YouTube og andre nettsteder eid...

Google Ads – annonsering på Google

Google Ads – annonsering på Google

Konkurransen på nettet blir stadig tøffere, og vi vet at mange lurer på om google annonsering kan være noe for deres bedrift. Vi mener at det vil hjelpe deg med å utvide din bedrifts rekkevidde og gir deg en mulighet til å nå ut til nye kunder.