Bilder til nettbutikken

Sist oppdatert 31. oktober 2019
Lesetid: 4 minutter

Bilder til nettbutikken. 

Vi handler stadig mer på nettet, og ifølge DIBS så vil vi nordmenn i år handle på nett for over 163 milliarder kroner. Av disse tallene så ser vi at 29% (47 milliarder kr) er innen kategorien varer.

bilder til nettbutikken

Innenfor varer så er det klær, tilbehør og sko som er den er mest populær kategorien. Her ser vi at 2 av 3 kvinner som handler klær på nettet, og den yngre garde er mest aktive. Med denne informasjonen i bakhånd så kan vi jo se litt på hvordan bilder til nettbutikken kan hjelpe din nettbutikk med å skille seg ut i mengden.

Gode bilder av høy kvalitet er vesentlig i en nettbutikk, og kanskje det viktigste salgmiddelet du har. Så hvordan kan vi gå frem for å få vist produktet på den best mulige måten?

Et bilde sier mer enn tusen ord – Produktbilder skal kapre kundens blikk, og gi kunden en klar oppfatning om produktet står til forventningene.

Det nest beste – Gi kunden muligheten til å oppleve produktet uten å holde det i hånden. Ta bilder fra ulike vinkler og avstand, og se på muligheten for å legge ved en produktfilm. Den gir bedre inntrykk av  hvordan man kan dra, løfte, åpne produktet.

Stilrent – Det kan være lurt å holde seg til samme stil på bildene, og gjøre dem lett gjenkjennelige. Det betyr ikke nødvendigvis at de alle må ha hvit bakgrunn, men sørg for at det er en rød tråd i produktbildene. Og dersom du ønsker en ensfarget bakgrunn, kan man enkelt lage dette med en hvit kasse, laken, pappvegg eller lysboks. Sørg også for samme lysforhold, her vil dagslys være din beste venn.

Sosial media – Fine og spennende produktbilder gir økt mulighet for at bildene blir delt på Instagram, Facebook, Pinterest eller blogger. Dette er gode medier for å skape buzz rundt produktet ditt, og kan hjelpe deg å selge mer.

Når det kommer til fotografering så kan man velge om man skal ta bildene selv eller om man skal leie inn en profesjonell fotograf, og dette kan endre seg med tiden. Dersom man har et godt kamera og god tid så kan man sette av tiden selv. Har man derimot leid inn modeller eller har behov for studio så kan det være lurt å leie inn noen som har erfaring fra tidligere.

Faller valget ditt på å leie inn en profesjonell fotograf så anbefaler vi at du ikke bare tar den første man hører fra, men få tilbud fra flere og se gjennom deres portefølje for å få et innblikk i stilen. Gå også nøye gjennom kontrakten, slik at du vet hva du sitter igjen med.

Ta egne bilder til nettbutikken

Dersom du ønsker å ta egne produktbilder så har vi et par tips her også.

Planlegg – Ikke gå i fellen med å tenk at «nå skal jeg ta noen bilder», men sett av nok tid slik at du får tatt bilder av alle produktene. Og tenk gjennom hvilke bilder du trenger, kun enkle produktbilder eller skal du også ha noen miljøbilder eller «pakkeløsninger»?

Bakgrunn og lys – Som vi nevnte tidligere så er det viktig å sørge for at bildene dine har samme bakgrunn, gå gjerne for en nøytral og enkel bakgrunn som hvit, beige eller grå. Husk at dersom du skal bruke plattformer som Google Shopping så krever de hvit bakgrunn på bildene. Dersom du ønsker en mer rustikk eller kompleks bakgrunn så er dette selvsagt spennende, og det man må huske på her er å la produktet ditt komme i fokus.

Stativ – For å få stabile og gode bilder bør du vurdere å bruke et stativ. I tillegg kan du også ta i bruk selvutløser eller fjernkontroll. På den måten vil kameraet være helt i ro når bildet blir tatt. Dette gir deg mulighet til å sette kameraet i perfekt posisjon (ved bruk av stativ eller en stabel med bøker).

Flere bilder – Det skal mye til at du får det perfekte bilde på første forsøk – alltid. Så ta flere bilder av produktet ditt, gjerne fra ulike vinkler og avstand. På denne måten kan du gi kundene dine et godt innblikk i hvordan produktet faktisk er.

Rediger – Til slutt skal bildene redigeres. Sørg for at de har samme format og at filstørrelsen ikke er for stor (større bilder tar lang tid å laste og vil gjøre hjemmesiden din tregere). Redigeringen gir deg mulighet til å justere lys, kontrast og legge til filter. Husk å få en rød tråd når du redigerer. Bruk eksempelvis samme filter på alle bildene til ett produkt. Det kan være lurt å lagre det redigerte bilde som ny versjon, slik at du alltid har originalbildene i bakhånd. Til redigeringen kan du bruke alt fra PhotoshopLightroomPixlrPicMonkey eller bildeprogrammet som er installert på din PC.

Gode produktbilder er med på å heve nettbutikken din. Sammen med en utfyllende produktbeskrivelse og våre tips er det ingenting som stopper deg fra å skape en fantastisk nettbutikk!

Kom i gang med nettbutikk i dag!

Les mer rundt dette temaet

Egil Østebøvik

Spesielt interessert i emner som SEO, innhold, design og KI. Prøver så godt det lar seg gjøre å skrive fornuftige og nøyaktige artikler rundt disse emnene.

På Geekr.no har vi integrert kunstig intelligens for å styrke og berike innholdet vårt, samtidig som vi kontinuerlig jobber for å sikre at denne integrasjonen forbedrer kvaliteten på informasjonen vi tilbyr. Alle artikler på vår nettside blir grundig gjennomgått av minst to ekte og levende personer før publisering.

Verktøyene vi bruker inkluderer ChatGPT, Google Gemini og Scribbr.

Hva er long tail søkeord?

Long tail søkeord er en viktig del av moderne SEO-strategi. Disse spesifikke og ofte lengre søkefrasene kan hjelpe nettsider med å tiltrekke seg målrettet trafikk og oppnå bedre rangeringer i søkemotorer. I denne artikkelen vil vi forklare hva long tail søkeord er,...

Andre leser også

Hva er long tail søkeord?

Hva er long tail søkeord?

Long tail søkeord er en viktig del av moderne SEO-strategi. Disse spesifikke og ofte lengre søkefrasene kan hjelpe nettsider med å tiltrekke seg målrettet trafikk og oppnå bedre rangeringer i søkemotorer. I denne artikkelen vil vi forklare hva long tail søkeord er,...

Hva er en publiseringsplan for blogg?

Hva er en publiseringsplan for blogg?

En publiseringsplan er et viktig verktøy for å sikre at innhold publiseres regelmessig og strategisk. I denne artikkelen skal vi forklare hva en publiseringsplan er, hvorfor den er viktig, og hvordan du kan lage en effektiv publiseringsstrategi for din virksomhet. Hva...

Hva er KPI (Key Performance Indicators)

Hva er KPI (Key Performance Indicators)

KPI, eller nøkkelindikatorer for ytelse, er essensielle verktøy for bedrifter som ønsker å måle og forbedre sin prestasjon. I denne artikkelen vil vi forklare hva KPI-er er, hvorfor de er viktige, og hvordan de kan brukes effektivt. Hva er KPI? KPI står for Key...

Hva er cookies (informasjonskapsel)

Hva er cookies (informasjonskapsel)

Cookies er en viktig del av det moderne internett, og de spiller en sentral rolle i hvordan nettsider og nettjenester fungerer. I denne artikkelen skal vi forklare hva cookies er, hvorfor de brukes, og hvordan de kan administreres. Hva er cookies? Cookies, eller...